Wednesday, September 14

Apa Hebatnya Dengan sedekah

Kali ni saya nak share 1 kehebatan sedekah..  Ramai orang fikir,  DAH KAYA BARU NAK SEDEKAH.  Well... You are wrong! 

Yang sebenar-benarnya, sedekah ni mendekatkan kita pada allah juga kerana kita sering mensyukuri nikmatnya.  Saya bukannya nak cerita bab-bab agama tetapi yang saya nak kongsi dengan korang semua adalah pengalaman saya sendiri.

Saya ceritakan waktu tu saya berada di Ampang. Kebetulan adik saya minta saya duit belanja.  Buka je dompet tengok-tengok duit tak berapa nak banyak.  Tinggal rm100  something...  Memang saya rasa berat hati sangat nak beri kepada adik.  Kebetulan kami berjalan je Ampang Point nak mencari serbuk cake,  then semasa lintas satu jalan tu saya ternampak seorang wanita bersama dengan anak lelakinya.  I guess itu dalam lingkungan umur 4-5tahun..menangis merengek-rengek.  Kesian saya tengok.  Mungkin dia nak menyusu agaknya.

Wanita itu saya lihat wajahnya cengkung tubuhnya kurus keding.  Dalam hati terdetik "anaknya nagis nie... Nak susu agaknya tak dapat-dapat" , detak hati saya.

Sekembalinya saya dan adik ke tempat parking, saya bertanya lagi pada adik.  "die... Kau ada rm5 tak?"

"takda... Rm10 ade la. Tapi lepas aku bagi kau aku dah takde duit... ", jawab adikku. 

Jawap ku," tak apalah die.... "

Adik gertak lagi," untuk apa tu...? "

Saya jawab," ada la..... Kau tengok je nanti. "

Saya geledah senyap2 beg saya tu,, rupa-rupanya ada terselit duit merah rm10 sekeping..  Rasa berat hati juga nak beri pada wanita daif tu... Walaupon poket aku dah mula kering.... Sebab nak jalan jauh ke kuching.. 

Fikir punya fikir last2 saya berilah juga.
Selang berapa hari, saya dikejutkan oleh rakan saya yang saya dapat offer job bisnes supply barang.  Memang saya tak sangka!  Mujurlah.... ALHAMDULILLAH...

P. S:pesanan aku, korang jangan la kedekut sebab bole jadi sedekah pemberian kita tadi membantu meleraikan kesulitan orang tu.....

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ketahui Bagaimana Rahsia Orang Biasa Buat Duit Automatik Hanya Dari Rumah !!

100 88 Yang Pertama Mendaftar Akan Mendapat Siri Panduan Buat Duit Secara PERCUMA!

Sila isikan nama dan email anda dibawah:

Laporan Sulit #1: "Rahsia Bodoh Teknik Side Income Buat Duit Dari Rumah Secara Automatik DiRumah!" Laporan Sulit #2: "Sistem Buat Duit RM3,260 Dalam 30 Hari Cara Senang!"
Nama:
Email Utama:

I fully respect your email privacy!